Erinomaisen hyvän viestin syntytarina
Chindicomin tarina on kertomus seikkailusta, jonka lopputuloksena syntyi erinomaisen hyvän viestin viestintätoimisto.
Kaikki tarinan käänteet ovat antaneet oman osansa Chindicomin tärkeimpään tavoitteeseen: Luoda sitouttavaa viestiä hyville. Tässä se on – erinomaisen hyvän viestin syntytarina, olkaa hyvä!
Seuraavassa muutaman minuutin mittainen, melko henkilökohtainenkin tarina elämäni ensimmäisen yrityksen synnystä.
Chindicomin syntytarinan lopulla selviää myös mistä yrityksen hieman mystiseltä kuulostava nimi juontaa juurensa . Toivottavasti nautitte tästä kertomuksesta! 🙂
Taneli Kivelä, perustaja & luova strategi, Chindicom. Kirjoitettu huhtikuussa 2020, Tahkovuorella.
Erinomaisen hyvän viestin syntytarina
Chindicomin syntytarinan ensimmäinen kuva on Pohjois-Norjan vuonojen ääreltä – tarkemmin sanottuna muutama vuono länteen pienestä Hasvikin kalastajakylästä. Tuolloin elettiin huhtikuuta 2019.
Ympärilläni oli täysin hiljaista, aika pysähtynyt, värit lempeät ja tuuli hempeän pehmeä. Olin uuden äärellä, kauempana pohjoisessa kuin ikinä ennen.
Kuvan hetki sekä lukuisat muut pysähtymisen hetket myöhemmin samana keväänä Huippuvuorilla ja Barentsinmeren ylityksen aikana ankuroituivat mieleeni pysyvästi. Paljon luonnossa liikkuneenakin nämä hetket olivat jotain täysin ennen kokematonta.
Mitä tästä kuvasta ei kertomatta näe, on se, että takana oli myös erittäin intensiivinen, mielenkiintoinen ja monella tapaa hyvin opettavainen ajanjakso – niin työssä kun muussakin elämässä. Oli selvää, että oli aika siirtyä kohti tuntematonta.
Ajatuksien ohkaiset langat yrittäjyydestä olivat jo alkaneet hiljalleen kerääntyä yhteen kevään aikana, mutta eivät vielä tarpeeksi vahvalle punokselle kantaakseen yrityksen perustamisen. Otin tuolloin freelancerina vielä lisäajan. Freelancer tai ei, seikkailuilta ei elämässä aina voi välttyä.
Kesän 2019 ollessa kauneimmillaan sai parempi puoliskoni puhelun – työkomennus Luoteis-Tansaniassa sijaitsevaan maaseutukylään oli tosi asia.
Tansanian kodiltamme paikalliseen kylään kulkevan oikopolun varrella puuvanhus tuo perspektiiviä maailmaan.
Nyt Tansaniassa eletyn vuoden jälkeen voin todeta, että en varmasti vieläkään täysin ymmärrä miten tuo aika on maailmankuvaani vaikuttanut. Vaikutus on joka tapauksessa ollut äärimmäisen suuri ja perspektiiviä käsittämättömästi avaava, tämän voin hyvällä omallatunnolla allekirjoittaa.
Kiitos, että jaksoit lukea tänne asti – olemme jo melkein perillä tämän tarinan satamassa.
Tuli talvella 2020 Tansaniasta reissu Eurooppaan, tuli korona ja jumiin jäätiin Suomeen. Kotiseuduilla Savossa, jos jossain saa punottua yhteen maailmalta kerättyjä ajatuslankoja. Oli aika tehdä jotain uutta ja ennen kokematonta – perustaa oma yritys!
Miksi sitten kerroin yritykseni perustamisesta näin pitkän tarinan, jossa on hyvin vähän asiaa työelämästä?
Ammatillisesta osaamisestani saa varmasti kuvan katsastamalla työkokemustani LinkedInistä tai ottamalla minuun yhteyttä. Uskon, että jokaisen yrityksen takana on kuitenkin aina elettyä elämää, joka vaikuttaa yrityksen arvoihin ja perustamisen motiiveihin.
Kerroin tämän tarinan, koska ammattitaitoni lisäksi tuon mukanani seuraavat ominaisuudet:
- Kyvyn seistä avoimin mielin uuden äärellä
- Vankan kokemuksen tuloksellisesta etätyöstä
- Asenteen toteuttaa ennen kokemattomia asioita
- Ominaisuuden toimia sujuvasti hyvin monimuotoisissa sosiaalisissa ympäristöissä ja kulttuureissa.
- Taidon poimia matkan varrelta jokaisen ajatuslangan ja punoa niistä kestävän köyden
Ainniin, ja se nimi. Mistä tulee Chindicom?
Chindi on Itä-Afrikassa laajalti puhuttua Swahilin kieltä ja tarkoittaa Oravaa. Kyseinen tupsukorva on ollut ystäväpiirini keskuudessa lempinimeni jo vuosien ajan. Nyt tämä elämäni toteemieläin siirtyi mukaan yritysmaailmaan logon ja nimen muodossa.
Tervetuloa mukaan seuraamaan erinomaisen hyvän viestin matkaa!
Terkuin,
Taneli Kivelä
Perustaja & luova strategi, Chindicom
Journey – Don’t Stop Believing