Chindicomin puolivuotiskatsaus

Minkälaisia loikkia tupsukorvatoimisto on päässyt suorittamaan? Seuraavassa kevyt väliraportti Chindicomin ensimmäisestä puolikkaasta vuodesta.

Ensimmäisen puolikkaan aikana Chindicom on saanut itselleen 2 jatkuvaa asiakkuutta kahdesta eri maasta sekä liudan mielenkiintoisia, toteutuneita projekteja. Miten tähän ollaan tultu ja miten jatketaan eteenpäin? Tervetuloa mukaan puolivuotisraportin pariin!

Minkälaisia loikkia tupsukorvatoimisto on päässyt suorittamaan? Seuraavassa kevyt puolivuotiskatsaus erinomaisen hyvän viestin tuottamiseen. Yrittäjä Taneli Kivelä.

Puoli vuotta yrittäjänä ja tältä se näyttää – vielä ainakin hymyilyttää. Yrittäjyyteni alkutaival on ollut vähintääkin mielenkiintoinen. Kuvassa Chindicomin perustaja ja luova strategi Taneli kotitalonsa edustalla Tansaniassa.

Chindicomin alkuvaiheet pähkinänkuoressa:

Syksy-talvi 2019 – hahmottelua, testausta ja jumiutumista
Yrityksen ensimmäisten luonnosten hahmottelua ja asiakkuuksien kartoittamista Tansaniasta käsin Suomeen ja Eurooppaan. Konseptin testausta freelancerina. Reissu Eurooppaan vuorille ja jumittuminen koronan takia Suomeen.

Kevät-kesä 2020 – Kun tulee lähelle, niin näkee kauas
Elämää kotiseutumaisemissa Tahkovuorella koronakevään ja kauniin kesän 2020 aikana – Paperit PRH:n ja Chindicom saa virallisesti alkunsa.

Syksy-alkutalvi 2020 – Takaisin kauas
Suurin osa tupsukorvatoimiston tämän astisista tuotoksista on syntynyt kuvassa näkyvien kaltereiden takaa löytyvästä kulmauksesta täällä Tansaniassa.

Kokonaisuutena olen erinomaisen tyytyväinen ja kiitollinen. On kyllä myönnettävä, että yllä mainitut olosuhteet eivät välttämättä olleet kaikkein vakaimmat oman yrityksen perustamiseksi.

Onneksi yrittäminen ei toimialallani katso paikkaa, ei ainakaan tämän hetkisten asiakkaitteni mielestä – tästä heille iso kiitos!

Jos muuten tässä kohdin mietit, että mitä ihmettä teen Tansaniassa, niin lukaise Chindicomin syntytarina – se on seikkailu aina Pohjois-Norjan vuonoilta Huippuvuorien ja kotikontujen kautta päiväntasaajan eteläpuolelle.

Tässä puolivuotiskatsauksessa puolestaan sukelletaan seuraavaksi tarkemmin Chindicomin perusasioiden äärelle. Miten Chindicom on tähän asti toiminut ja miten se aikoo toimia tästä eteenpäin?

Yritystä perustaessani raaputin tuuheahäntäisten kaarnakirjoihin muutamia toiveita työkulttuurista. Kohdassa 4 on varmasti vielä paljon tekemistä, mutta ilokseni voin silti todeta, että onnistumisia on tullut kaikkien toiveiden kohdalla ja ne tulevat ohjaamaan Chindicomin matkaa myös jatkossa.

Kaarnakirjaan kirjatut toiveet tuuheahäntäiselle tupsukorvalle:

1)   Työskentele hyvien tekijöiden kanssa – tällä tarkoitan yrityksien liiketoimintaa ja persoonia.

– Ensimmäisestä toiveesta tulen varmasti kirjoittamaan vielä tarkempaa kuvausta jossain vaiheessa, mutta kiitos kaikille mukana olleille jo tässä kohti. Teidän kanssanne on hyvä ja ilo tehdä hommia!

2)   Viestintätoimiston tärkein tehtävä on viestiä selkeästi ja rehellisesti asiakkaalleen – Tämä on asiakassuhteitteni ohjenuora nro. 1.

– Raportoinnissa, aikatauluissa, onnistumisissa ja epäonnistumisissa, sekä tiedossa ja epätietoisuudessa – ole aina rehellinen ja selkeä. Toki itse työssä on täysin omat tavoitteet, mutta jos viestintä asiakkaan kanssa ei toimi, niin silloin viestintätoimisto on epäonnistunut työssään.

Pyrin avaamaan toimintamalliani tarkemmin täällä: https://www.chindicom.fi/palvelut/

3)   Rakenna liiketoiminta niin, että yrityksen kulurakenteeseen lasketaan mukaan mahdollisuus osallistua tekemään hyvää.

– Tästä toiveesta Chindicom tulee totta lähiaikoina – laita tupsukorvat seurantaan, niin tiedät. Instagram, Facebook ja LinkedIn.

4)   Yritys ja yrittäjyys ei saa olla koko elämä – ystävyydelle, rakkaudelle, perheelle, harrastuksille ja hurvittelulle täytyy jäädä aikaa.

– Viimeisen 6kk aikana etäisyys ystäviin sekä perheeseen on koronatilanteen sekä toisella mantereella asustelun takia ollut raskasta. Onneksi Whatsapp ja muut kanavat kuitenkin toimivat lähes missä tahansa.
Isoin kiitos tuesta tässä alkutaipaleella menee paremmalle puoliskolleni, jonka kanssa olemme olleet viimeiset puoli vuotta melkeinpä 24/7 yhdessä. Kiitos Anne kärsivällisyydestä – luomistyön seuraaminen lähietäisyydeltä on varmasti vaatinut hermoja suuren käpykorillisen verran.
Kiitos myös perheelleni ja lukuisille ystäville erittäin tärkeistä sparrailusessioista. Ilman teitä Chindicomin matka pesäkolostaan kohti yrittäjyyden polkuja olisi varmasti ollut paljon haastavampi.

Ps. Mainittakoon, että hurvittelu on jäänyt melko vähälle, mutta tämänkin aika tulee vielä. Hurvittelu = Hauskanpitoa, keikkoja, kulttuuria ja sen sellaista.

Siirrytään itse työhön – Minkälaisia keissejä on päästy tekemään?

X) Asiakkaan digimarkkinoinnin koko prosessin haltuunotto ja kehitys.

Lähdin mukaan boostamaan asiakkaan digimarkkinointia ja Chindicom päätyi lopulta ottamaan kehityksen haltuun kokonaisuudessaan yhdessä asiakkaan markkinointitiimin kanssa. Puolessa vuodessa on menty hurjasti eteenpäin mm.

x) analytiikkapuolella,
x) sähköpostimarkkinoinnissa,
x) markkinoinnin automaatiossa,
x) SEO ja SEM -kehityksessä,
x) sosiaalisten medioiden käytössä.

Meininki tässä projektissa sen kun kovenee ja parhaillaan otamme käyttöön markkinoinnille uutta automaatioalustaa. Tulen kirjoittelemaan referenssin yhteistyöstämme sitten kun aika on oikea.

X) Verkkokaupan tuotetekstien optimointi ja copy.

– Chindicomin historian ensimmäinen asiakas oli Bonge Oy. Saimme kunnian päästä kehittämään Bongen maahantuomien, särkymättömättömistä aurinko- ja silmälaseista tunnetun gloryfyn Suomen verkkokauppaa. Kiitos luottamuksesta Joonas ja koko Bongen jengi!
Bongesta ja yhteistyöstämme voit lukea lisää täältä: https://www.chindicom.fi/referenssit/bonge/

X) Viestinnän ja markkinoinnin strategista suunnittelua, sisällöntuotantoa ja mediasuhteita.

– Tällä saralla olen saanut palvella jo useita asiakkaita. Chindicom on tuottanut mm. seuraavia juttuja:

x) haastatteluihin perustuvia henkilökuva-artikkeleita,
x) video- ja kuvamateriaalia sosiaaliseen mediaan,
x) blogitekstejä ja verkkosivusisältöjä,
x) mediatiedotteita ja -seurantaa.

Erinomaisen suuri kiitos kaikille asiakkailleni tähän mennessä. Olen otettu, että olette uskoneet tuoreen yrittäjän tekemiseen ja antaneet mahdollisuuden näyttää osaamistani. Tästä on hyvä jatkaa yhteistä matkaa!

Loppusanat kohti ääretöntä ja sen yli

Kuten sanottua, Chindicom on vasta ottanut ensimmäiset loikkansa kotimetsän ulkopuolelle vaikkakin asiakkaita onkin jo Suomen lisäksi käkikellomaasta. Totesin tupsukorvatoimiston perustamistarinassa, että Chindicom on seikkailun nimeltä elämä tuotosta. Mihin ikinä tämä seikkailu johtakaan, niin kaarnakirjoihin kaiverretut toiveet pysyvät toiminnan keskiössä.

Kiitos, että jaoit hetken kanssani tämän katsauksen parissa. Pidetään huolta toisistamme, itsestämme ja seikkailuistamme – täydet purjeet auki ja suunta avoimin mielin kohti horisonttia!

Terkuin,

Taneli
Luova strategisti & perustaja
+358 50564 3924
 taneli@chindicom.fi

Ps. Kuuntelusuositus: Klassikkoja, joita kuuntelin kirjoittaessani juuri lukemasi tekstin:
– Fintelligens – On nähty
– J. Karjalainen – Riisinjyvä // Fintelligens – Vaan sil on välii


Kirjoittaja Taneli on Chindicomin luova strategisti ja perustaja. Hän tutkailee maailmaa avopuolisonsa työkomennuksen johdosta luoteis-tansanialaisesta maaseutukylästä käsin ja tuottaa erinomaisen hyvää viestiä Chindicomin asiakkaille etänä päiväntasaajan tietämiltä.

Chindicomin blogissa Taneli reflektoi kokemaansa ja näkemäänsä pyrkien sanoittamaan oivalluksia lukijoiden iloksi. Blogi päivittyy säännöllisen epäsäännöllisesti, joten otathan Chindicomin seurantaan LinkedInissä, Facebookissa ja Instagramissa, niin saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista julkaisuista.

One Reply to “Chindicomin puolivuotiskatsaus”

Kommentit on suljettu.